Weet wat er kan gebeuren!
Bereid je goed voor op wat er kan gebeuren. Als zich dan een incident voordoet, tel jij voor twee! Deze tips helpen je op weg.
Leer wat er te leren valt
Hoe zie je agressief gedrag bij een cliënt aankomen? Hoe kun je daarmee omgaan? Hoe kun je gewenst gedrag stimuleren? Of eerste signalen van agressief gedrag ombuigen? Er valt veel te leren! Grijp dus je kans bij teambesprekingen en trainingen, en doe je voordeel met de kennis die online beschikbaar is.
Doe wat je kunt doen
Doe tijdens een incident wat je kunt om te de-escaleren en jezelf te beschermen. Benut bijvoorbeeld deze aandachtspunten bij het reageren op agressief gedrag.
Altijd melden, bespreken en handelen!
Een incident meegemaakt? Vertel aan je collega’s, leidinggevende en zorgverantwoordelijke wat er is gebeurd. Spreek af wat er voor nodig is om het incident richting de cliënt af te ronden en te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Zorg ook goed voor jezelf: bespreek wat jij nodig hebt! Twijfel je wel eens of je een incident wel of niet moet melden? Werp dan een blik op de redenen om wél te melden, of kijk of je jezelf herkent in vaak opgevoerde redenen om niet te melden.
Rond een incident goed af
Leer wat er te leren valt van een incident, accepteer wat er is gebeurd en pak de draad weer op. Merk je dat je hier moeite mee hebt? Ga dan bewust aan de slag met de verwerking.