STAG Logo
.top-banner { background-image: url(/fileadmin/user_upload/images/banner-headers/bhv.jpg); }

Dit doe je voor jezelf

Als medewerker in de gehandicaptenzorg heb je te maken met cliënten (en soms ook collega’s) die zich in een noodsituatie zoals een brand of een ongeval niet of moeilijk zelf kunnen redden. Daarom heb jij in zulke gevallen een belangrijke rol, óók als je geen bedrijfshulpverlener (BHV’er) bent. De BHV’ers hebben bij zulke incidenten wel de leiding, maar kunnen in hun eentje nooit iedereen redden of in veiligheid brengen. Daar ben jij hard bij nodig! Hieronder lees je wat je kunt doen om hier klaar voor te zijn.

Drie belangrijke uitgangspunten bij het melden van incidenten

Meld jij alle gevaarlijke situaties die je tijdens je werk tegenkomt? In de praktijk is dat vaak nog niet zo eenvoudig. Je kunt bijvoorbeeld het gevoel hebben dat je collega’s zwart maakt. Ook is het mogelijk dat je incidenten vergeet te melden omdat er uiteindelijk geen schade is opgetreden of omdat je denkt dat het niet belangrijk genoeg is. Allemaal heel begrijpelijk, maar de vraag is of het werk voor jou, je collega’s en je cliënten er zo veiliger op wordt. Hieronder vind je drie uitgangspunten die je helpen om hier wél aan bij te dragen.

  • Zoek niet naar schuldigen, maar naar wijze lessen. Door samen kritisch te kijken wat de oorzaak is van een incident, kun je de veiligheid vergroten. Laat duidelijk merken dat je melding niet is bedoeld om een schuldige aan te wijzen, maar om te leren.
  • Meld ook ‘bijna-incidenten’. Ook als een incident nog net goed is afgelopen, kun (en moet) je ervan leren. Vaak had de afloop met een klein beetje pech ook heel anders kunnen zijn.
  • Zie een melding nooit als overbodig. Het is belangrijk álle incidenten te melden en te vragen naar wat er met die incidentmelding wordt gedaan. Natuurlijk geldt dat ook voor situaties die je aantreft en waarvan je denkt dat ze onveilig zijn. Die mag je ook als een incident of ‘bijna-incident’ beschouwen.

Meldingsformulier

Het loont de moeite om incidenten goed te beschrijven. Zo leer je er het meest van! Een meldingsformulier is in ontwikkeling.