STAG Logo
.top-banner { background-image: url(/fileadmin/user_upload/images/banner-headers/bhv.jpg); }

Dit doe je voor jezelf

Als medewerker in de gehandicaptenzorg heb je te maken met cliënten (en soms ook collega’s) die zich in een noodsituatie zoals een brand of een ongeval niet of moeilijk zelf kunnen redden. Daarom heb jij in zulke gevallen een belangrijke rol, óók als je geen bedrijfshulpverlener (BHV’er) bent. De BHV’ers hebben bij zulke incidenten wel de leiding, maar kunnen in hun eentje nooit iedereen redden of in veiligheid brengen. Daar ben jij hard bij nodig! Hieronder lees je wat je kunt doen om hier klaar voor te zijn.

Praktische tips om je BHV-vaardigheden te trainen

In een noodsituatie zijn de eerste minuten cruciaal, want dan is hulp van anderen nog niet ter plekke. Hierbij is weten stap 1 en doen stap 2: in een noodsituatie moet je op de automatische piloot de juiste dingen doen. Daarom is het belangrijk te oefenen. Dat kan uiteraard tijdens een door de BHV’ers georganiseerde oefening, maar je kunt zelf ook ‘droog’ oefenen. Hieronder vind je praktische tips voor het trainen van je vaardigheden.

‘Gewone’ medewerkers (ook bruikbaar voor BHV’ers)

  • Train in gedachten. Om klaar te zijn voor snelle actie in noodsituaties is het zaak er van tijd tot tijd bij stil te staan wat je zou doen als… Door je een situatie voor de geest te halen en na te gaan wat jij dan zou doen train je jezelf.
  • Oefen ook samen. Het bovenstaande gedachtenexperiment is ook een leuke oefening om met een collega of het team een keer door te nemen. Zo kun jij je voordeel doen met de denkkracht van anderen en omgekeerd!
  • Neem de proef op de som. Hoe gaat de communicatie met degene die jou hulp moet bieden? Bel bij wijze van proef eens met een BHV’er of anderen die jou in noodsituaties moeten ondersteunen. Werkt het, of merk je dat je in de praktijk toch dingen vergeet of over het hoofd ziet? Ervaar je een drempel om dit te doen, hoe moet het dan in echte noodsituaties? (NB. als alarmering via de brandmeldinstallatie (BMI) gaat is het niet de bedoeling dat je dit even ‘uitprobeert’, een BMI-proef moet met de BHV-ers worden georganiseerd!).
  • Zorg dat je procedures kunt dromen. De handelingen die je in een noodsituatie moet verrichten, moeten voor jou een tweede natuur zijn. Neem dus geregeld de praktijkinstructies van je organisatie door. Of doe je voordeel met twee voorbeelden: deze BHV-instructie en deze Instructiekaart wat te doen bij brand.
  • Oefen met de cliënten. Met cliënten (voor zover van toepassing) bespreken wat zij gaan doen in noodsituaties is een goede manier om hun alertheid, maar ook jouw alertheid te verhogen. Stel hen de vraag wat ze zouden doen als….

BHV’ers

  • Zorg dat je startsituatie in orde is. Je moet in elk geval de BHV-basistraining hebben gevolgd. Daarna is het vooral zaak om je kennis en vaardigheden op peil te houden.
  • Neem je verantwoordelijkheid. Georganiseerde BHV-oefeningen zijn natuurlijk prima, maar het bijhouden van je kennis en vaardigheden vraagt ook wat onderhoud van jezelf. Benut bovenstaande tips voor medewerkers, ze kunnen ook jou helpen om er honderd procent klaar voor te zijn!

Zorg dat je procedures kunt dromen. De handelingen die je in een noodsituatie moet verrichten, moeten voor jou een tweede natuur zijn. Neem dus geregeld de praktijkinstructies van je organisatie door. Of doe je voordeel met twee voorbeelden: deze BHV-instructie en deze Instructiekaart wat te doen bij brand.