STAG Logo
.top-banner { background-image: url(/fileadmin/user_upload/images/banner-headers/agressief-gedrag.jpg); }

Dit doe je voor jezelf

Heb jij al eens agressief gedrag meegemaakt of maak je het zelfs regelmatig mee? Gaat de cliënt over jouw grens? Dan is het belangrijk om er zo veel mogelijk grip op te krijgen. Zo kun je deze vorm van ongewenst gedrag zo goed mogelijk voorkomen en ben je optimaal voorbereid als het zich toch voordoet. Hieronder vind je vijf oplossingen waarmee je zelf aan de slag kunt. Bij elke oplossing kun je doorklikken voor meer informatie, tips en tools.

Redenen om incidenten wel of juist niet te melden

Twijfel jij wel eens of je een incident wel of niet moet melden? Laat je een melding in zulke gevallen vaak achterwege, kijk dan eens naar onderstaande lijstjes.

Redenen om een incident wél te melden

  • Op deze manier komt er inzicht in wat er bij jullie gebeurt.
  • Zo is je collega beter voorbereid op wat er kan gebeuren.
  • Alleen als het probleem duidelijk in beeld is, kan er iets veranderen.
  • Zo weet een ander wat jou is overkomen. En kan hij je dus steunen.
  • Door te melden kun je zorgen dat het niet weer gebeurt.
  • Bij agressief gedrag is er vaak een opbouw. Van meerdere keren ‘klein’ naar geleidelijk steeds groter. Door ook ‘kleine’ incidenten te melden kun je de grotere misschien voorkomen. En als zich toch zo’n groot incident voordoet, is het belangrijk dat het kleine geregistreerd staat.

Redenen om een incident niet te melden

  • Je vindt het te veel gedoe en te veel tijd kosten.
  • Je ziet het nut er niet van in, hoort er nooit iets van terug.
  • Je vreest een naar gevolg voor de cliënt.
  • Je vreest een naar gevolg voor jezelf.
  • Je vreest een naar gevolg voor een collega of een ander.

Ook al lijken ze nog zo legitiem, het is onverstandig om op basis van deze redenen niets te doen. Want uiteindelijk is de kans groot dat jij het kind van de rekening bent. Of anders een collega.

Zit je in tweestrijd?

Agressief gedrag kan heel ingewikkelde dilemma’s opleveren. Hoe lastiger je dilemma, hoe belangrijker om er wél over in gesprek te gaan met iemand die jij vertrouwt! De vuistregel is dat gedrag dat je van een vreemde op straat of van je buren niet zou accepteren, ook op je werk niet normaal moet worden. Ook al kan de cliënt er niets aan doen: het is gedrag waar ‘je emmer’ door volloopt. Daarom is een melding altijd belangrijk. Daarna kun je samen bespreken hoe je er het beste op kunt reageren.